Mike Tomlin az etalon

Minden évben leírják, minden évben várják, hogy na majd most esik össze alatta a vár, de ő csak ül a trónján és jót röhög rajtuk! Minden offseasonban téma, hogy ideje lenne már kirúgni, hiszen régiek már a sikerei.
Valahogy azonban mindig elfelejtik ezek a szakértők, hogy ez az ember nyer. Nem két évente, nem három évente, hanem minden egyes idényben!

19 szezonon keresztül nem véletlenül kerüli el valaki a negatív mérleget. Láttuk mi történik Shanahan alatt 2-3 évente a 49ers-szel, mi történik amikor Burrow kiesik egy fél vagy teljes idényre., stb stb. A liga majd összes csapata fluktuál az eredményességben, nagyon kevesen tudják standardan fenttartani magukat. A Steelers ilyen.

Amíg volt Ben Roethlisberger persze könnyebb volt ezt elérni és kevésbé adtunk kreditet érte Tomlinnak, de nézzük csak meg, hogy Ben utolsó idényei óta milyen irányítójátékkal is kellett megbírkóznia:

– 2020: Roethlisberger utolsó előtti idénye, öregedés erősen meglátszódik. EPA-ben Big Ben 23. a ligában. Eredmény: 12-4, csoportgyőzelem.
– 2021: Roethlisberger utolsó idénye az öregedése már nagyon látványos. EPA-ben Big Ben 26. a ligában. Eredmény: 9-7-1, playoffba jutás.
– 2022: A újonc Kenny Pickett & Mitch Trubisky éve. EPA-ben Pickett 24., Trubisky 19. a ligában. Eredmény: 9-8, nincs playoff.
– 2023: Kenny Pickett második éve. EPA-ben Pickett 29. a ligában. Eredmény: 10-7, playoffba jutás.
– 2024: A Russell Wilson év. EPA-ben Wilson a 19. a ligában. Eredmény: 10-7, playoffba jutás.
– 2025: Aaron Rodgers év. EPA-ben Rodgers a 23. Eredmény: 10-7, csoportgyőzelem.

Ezen 6 idény alatt Tomlin kezei alatt EGYSZER SEM volt nemhogy top10-es, top 20-as irányító sem nagyon. Egyetlen rohadt idény alatt sem. Aki ismeri ezt a sportot, látott már pár mérkőzést, az azért leszűrhette, hogy a quarterback azért viszonylag fontos poszt. Elég nehéz úgy nyerni, hogy ott hátrányban vagy. Tomlinnak ezen 6 idényen át nem volt túl nagy irányítósegítsége, mégis ötször bejutott a rájátszásba. Ott meccset nem nyert, igaz. De hol vannak az elvárásaink? Top20as irányító játék nélkül más csapat playoffba se jut (vagy csak ezen időszak alatt esetleg véletlenül egyszer).

Reális rákiabálni Tomlinra, hogy one and done minden évben a playoffban, amikor a rostert nézve igazán odajutnia sem kéne ennyiszer? Néha van jó védelme, de pl idén az is inkább csak közepes, skilljátékosai évek óta 1-1 van csak maximum, az irányítóról meg már esett szó. Ez a keret nem kellene, hogy playoffba jusson, mégis folyton eléri azt. Ez Tomlin padlója. A plafonja hol van? Lehet, hogy nem a csillagos egekben, de azért ne jelentsük ezt ki, amikor közepes irányítójátéka is alig van. Lehet, hogy Josh Allennel vagy Lamar Jacksonnal se jutna döntőbe (bár félve teszem fel a kérdést, ezen MVP irányítók hányszor is játszottak már döntőben… ? Naugye.)

Mondhatjuk voodoonak, mondhatjuk szerencsének, de az igazság, hogy a sok csilli-villi fiatal mellett van itt a ligában pár öreg róka, akik tudják, hogyan kell nyerni. Az éjszaka a playoffhoz kellett, hogy Loop kihagyja 44 yardról a field goalt, persze szerencséje volt a Pittsburghnek. De a Baltimore-nak az, hogy azzal a mezőnygóllal egyáltalán meccset nyerhetett volna ugyanúgy szerencse kellett, hiszen 1 perccel korábban Boswell extra pontja maradt ki. Ha a 2 ritka pechből egy se történik meg hosszabbításra megyünk. De ugye a ha-val kezdődő mondatok.

Az újságírói kérdésre, miszerint ha az a Loop rúgás bemegy… Tomlin kellő érccel válaszolt:

Tudjátok hogy van ez… Ha az nagynénémnek p*cse lett volna, akkor ő lett volna a nagybátyám!

Persze megértem, hogy van akinek Tomlin által képviselt standardok nem tetszenek, nem modernek. Mindenki szívesebben nézi McVayt vagy akár újabban Macdonaldot. Fiatalok, új dolgokat hoznak be, frissek a gondolataik. Azonban látni kell, hogy minden McVay sztorira jut 3-4 olyan próbálkozás, ahol a csapatot a gödörbe löki az új “talán sexy lesz” fiatal head coach. Olyanok is, akikkel kapcsolatban egyébként bizakodó a média, mégis földbeállnak. A mindenkit b*sszunk ki, aki nem nyer Super Bowlt két évente mentalitással nehéz mit kezdeni, hiszen ebben a sportban ha nincs egy elit irányítód, akkor 10-ból 9,5-szer nincs esélyed a gyűrűre. De már a playoffban is nehezen hozol meccset.

Nincs még egy ilyen edző a ligában, aki ennyire kevés alapanyagból ilyen sokat tud kihozni, KONSTANSAN. Mike Tomlin egy A kategóriás vezetőedző és 17 idény után lehet, hogy a 2026-os, lehet, hogy a 2027-es lesz majd amikor egyszer neki se jön ki a lépés és hoz egy negatív mérleget. Benne van. De mielőtt a kirúgását ordibáljuk rá akár most (mert még ilyenkor is vannak bőven ilyenek…), akár akkor amikor egyszer nekik is beüt a balszerencse, nézzünk már egy pillanatra rá, hogy kikkel érte el az eddig szériáját és esetleg várjunk már egy olyan időszakot is, amikor valóban lesz a keze alatt egy legalább top10 körüli irányítójáték. Mert amikor még Big Ben top közeli játékos volt ez a Steelers is nyert meccseket a playoffban.

(Balázs)

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
14 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Csakeztne
Csakeztne
2026-01-05 10:58

Majd meglátjuk mire mennek az etalonnal, de akár kínos is lehet ez a méredzkedés. Most így az egyfogú oroszlánnal kell majd nekimenni a Texans védelemnek. 20 pont már bravúr lenne szvsz.

Kopi3.14
Reply to  Csakeztne
2026-01-05 15:41

Lassan a 14+ pont is csoda.

Csakeztne
Csakeztne
Reply to  Kopi3.14
2026-01-06 09:05

Te is tudod, hogy szeretem a Steelerst, nem pont az idei csapatot, mert az nem nagyon méltó a komoly hagyományokhoz, de a régieket nagyon. Az AFC óriása.

Szerintem Mike Tomlin nem etalon a sikerre, leginkább úgy fogalmaznék, hogy ő a tündöklő középszer. Még az elején Big Bennel meglett a gyűrű. de lassan 20 éve könyörgöm. Még volt konferencia döntő is, de annak is lassan 10 éve. Szép dolog a türelem, de szerfintem már senki nem hiszi el, hogy Tomlin majd előugrik valami nagy sikerrel. Igen elkariscol, szépen langyosan, pozitív mérlegekkel. Messze nem bohóc, mint sok gyenge HC, akiket elküldenek pár év után de ott legalább van esély valami nagyra, nyilván kockázattal.

A városi szurkolótábora kopik is a csapatnak, sok meccsen nem a terrible towel tömegek, hanem az üres székek sárgállanak.Nem jó látni. Az NBC szakkomentátora szerint az érződött a városban a Browns meccs után, hogy már az idén szintén közepeske Baltimore ellen sem bíznak a csapatban. A rangadó elején nem is lehetett érezni azt az igazi smashed potato hangulatot, aztán a védelem felrázta a sikerre éhes drukkereket, és valahogy be is kecmergett a PO-ba a csapat, de jelenleg sem gondolom, hogy ott komoly sikerekre számíthatnak majd, bár egy meccsen minden lehetséges, úgyhogy ha ezzel gárdával legalább konferencia döntőig mennek, akkor gratulálni fogok nekik, mert akkor meg is érdemlik.

Jelenleg viszont azt látom, hogy évek óta érik a váltás, és én szurkolok neki, mivel az etalon az NFL-ben a SB győzelem, illetve, ha minél közelebb vagy ehhez, de 10 évente egyszer legalább oda kell érned, hogy megmaradjon a hiteled, hogy te legyél az etalon. A tündöklő középszer, sem a művészetben, sem az NFL-ben nem etalon.

Last edited 1 month ago by Csakeztne
Kopi3.14
Reply to  Csakeztne
2026-01-14 07:42

Durva hogy nem is láttam eddig eme kommented.
Én évek óta mondom, hogy váltani kell, mert ennek itt a plafonja, ennyi volt benne. A csapatnak is, Tomlinnak is. Azt is mondom, hogy nem hiszem, hogy lenne jobb elérhető HC. De valami akkor is kell.
És a sikert Pittsburghben nem nemnegatív szezonban, hanem PO runban mérik, meg SB részvételben.
Másik oldalról nézve, nem vagyok benne biztos, hogy hasonló eredményt Tomlin máshol el tud érni.

Kopi3.14
Reply to  Csakeztne
2026-01-05 19:43

Valakiknek nagyon szúrod a szemét.

Kopi3.14
2026-01-05 15:41

Hurrá, rendben, éljenezzük meg! Oké, magas a padló Tomlinnak a Vasasnál, de mint látjuk, az a plafon is. De nem csak az eredmények a fontosak, hanem a hibák ki nem javítása is- úgy nem fog fejlödni a csapat.

Last edited 1 month ago by Kopi3.14
Kaqxar
Kaqxar
2026-01-05 19:28

Tomlin legnagyobb hibája, hogy nem tud maga mellé igazán jó OC-t és DC-t vinni. Ragaszkodik a sz@rhoz.. Továbbá a keret kialakítása is hagy kívánnivalót maga után, amiben biztos hogy neki is szerepe van. De mint ember, mint motivátor szerintem elsőrangú és a rutinja sokszor segít.

Kopi3.14
Reply to  Kaqxar
2026-01-05 19:42

Biztosan neki van a legnagyobb szerepe, minden választást és FA igazolást le kell okéznia.

atis123juve
atis123juve
2026-01-05 20:28

Jogos, hogy nem lehet a nyakába varrni, hogy a szar kerettel is elégr valamit, de annak azért már érdemes lenne utáannézni, hogy miért ilyen szar a keret. Mert hogy irányítót nem tudnak találni a 15. pickkel, az rendben van, de hogy mást sem?

Kopi3.14
Reply to  atis123juve
2026-01-06 08:53

És azért jó kerettel sem ért el semmit. Lásd a 3B vs. Jags PO meccs.

Tucatjatekos
Tucatjatekos
2026-01-05 21:38

Lehet, hogy nem ártott volna bevenni egy nyugtatót, mielőtt megírta a szerző a cikket. “Egyetlen rohadt idény alatt sem.” Akár idézőjelbe teszi az illető vagy csillagozza ki, hogy “b*sszunk ki” mindenkit, attól az még nem való ide.
Sikerült írni egy indulatos cikket, ami felesleges volt, mert Tomlin mellett szólnak érvek, ugyanakkor vannak olyan körülmények, amelyeket a cikk nem említett. Én lehet, hogy vártam volna még 1-2 napot ezzel a “védőbeszéddel”.
Az “ez az ember nyer” nagyon jól hangzik, de mint minden, ez is relatív. Az NFL egyik legjobb mondása, hogy a győzelem, ami egyedül számít, ezt viszont sokféleképpen lehet értelmezni.
A győzelem egy ideiglenes állapotot jelent, mindenki ezért küzd, 32 franchise indul neki “na, majd most” jelszóval az idénynek, és mindegyik megpróbálja megfogalmazni, hogy számára mi jelentene győzelmet. Ha az 1/1-es draftjog megszerzését nem győzelemként, győzelmi célként tekintjük, akkor cél (azaz “győzelem”) lehet, ha a csapat az előző évi helyezéséhez képest javítani tud, például elmozdul a csoport utolsó helyéről. Lehet győzelemként értékelni azt, ha egy csapat stabilizálja a helyét, mert azzal igazolja maga számára azt, hogy az előző évi (jó) teljesítmény nem csak a véletlen műve volt. Az előző szezonban a rájátszásról lecsúszó csapatok a PO-ba akarnak jutni, az előző idényben az első PO-meccset elveszítő csapatok még legalább egy kört akarnak menni stb. Lehet olyan cél is, amikor egy csapat egyértelműen gyengül, és tudja, hogy az előző szezon teljesítménye nem (vagy nagyon nehezen) megismételhető, így a célkitűzés az, hogy olyan nagyot ne zuhanjon a csapat.
A Pittsburgh Steelers a Super Bowl-éra egyik legjelentősebb gárdája. Ez pedig meghatározza, hogy mi az elvárt, még akkor is, ha az NFL-ben egyik évről a másikra is jelentősen változhatnak az erőviszonyok. Nyilván nem kell kétévente Super Bowlt nyerni, de nem is az a helyzet, mint a Detroitnál vagy a Billsnél. A Steelersnek van mire visszatekintenie. A Steelersnek tehát törekednie kell a hetedikre, nem lehet más célt kitűzni. (Úgy kell nekik, minek nyertek eddig hatot.)
Tomlin nyert Super Bowlt, elérte a csúcsot. De ez a liga arról is szól, hogy a győzelmeket – akár a Super Bowl-győzelmeket is – gyorsan elfelejtik. Az utolsó meccs után máris el kell kezdeni készülni a következő szezonra, nem lehet ülni a babérokon (annak idején Belichick közvetelnül a SB megnyerése után azt mondta, hogy több héttel le vannak maradva a többiekhez képest a draftra meg a piacra való felkészüléssel).
Tomlinra a fenti megállapítás, hogy “ez az ember nyer”, egy kicsit fura, én legalábbis nem értek vele egyet. Lehet nyerni csoportot, és így bejutni a PO-ba, lehet pozitív mérleggel zárni… Ezek is sikerek – egy Cleveland, egy Jets vagy Vikings szintjén. A Steelers szintjén a pozitív mérleggel való “büszkélkedés” nem hiszem, hogy győzelemként értékelendő. A pozitív mérleget és az “ez az ember nyer” megállapítást ugyanis igencsak árnyalja a 8-11-es rájátszásbeli mérleg. A PO-mérleg ugyanis éles kontrasztot jelent az alapszakaszbeli mérleghez képest. Ha sosem volt negatív mérleg a RS-ben, hogy lehet, hogy hárommal több veresége van a PO-ban? Tomlin első három rájátszása során már összejött 7 meccsen 5 győzelem. Az elmúlt 15 évben viszont 3 győzelem és 9 vereség.
Azt a megállapítást, hogy az irányítónak meghatározó jelentősége van az amerikai futballban, tudja mindenki. Hogy könnyebb volt Tomlinnak Big Bennel, mint az őt követőkkel, szerintem senki sem vitatja. A probléma az, hogy a Steelers VEZETŐEDZŐJÉT Mike Tomlinnak hívják. Az irányítós dolgot olvasva az volt az érzésem, mintha a szerző úgy akarná beállítani a Steelers nem túl szerencsés QB-helyzetét, mintha az irányítókat a gép dobná, és Big Ben óta csak Trubiskykkel veri őket a sors. Előjöhet a GM vs. HC problémakör, hogy ki miről tehet, ki miben, miért és mennyiben felelős (draft és piaci mozgások), de biztos, hogy a Steelers QB-helyzetét Tomlin személyétől függetlenül kell kezelni? Ő egy kívülálló? Vagy a gyenge irányítóteljesítményről csak az OC tehet? Ha nem ő, akkor tegyük meg bűnbaknak a támadófal edzőjét? Bizonyos tekintetben a HC így mindig megtehetné azt, hogy mutogat az OC-ra vagy DC-ra vagy valamelyik “csapatrész” edzőjére.
Abban egyetértek, hogy véletlenül nem csinál valaki ennyi pozitív szezont az alapszakaszban. De az sem véletlen, ha valakinek negatív a PO-rekodja. Annak idején a Manning-Brady “párharc” kapcsán jött elő az RS-Manning meg a PO-Brady összevetés, hogy mi mennyit ér. Én Tomlint is így nézem.
Felmerül egy kérdés, ami részben kapcsolódik Tomlin eredményeihez (győzelmeihez), azt úgy kezelve, hogy az alapszakaszt és a rájátszást is nézzük, azokat összevetjük. Tomlin ért ahhoz, hogy ne csináljon negatív szezont, ez oké. De kérdés, hogy a Steelersnek ennyi vajon elég? Tomlin (pozitív) megítéléséhez ennyi elegendő? Érdemes lenne megvizsgálni, hogy Tomlinnal fejlődik-e a Steelers (mondjuk az elmúlt 5-6-7 évet nézve), illetve az még érdekesebb kérdés, hogy az elmúlt éveket tekintve várható-e a jövőre nézve a Steelerstől fejlődés? Bizonyos esetekben elfáradhat a HC és a csapat közötti kapcsolat, még akkor is, ha egy a Tomlin-Steelers házassághoz képest sokkal sikeresebb kapcsolatról van szó.
Tomlin meg tud teremteni egy olyan focikultúrát, amely a jelek szerint stabil. De azt gondolom, a stabilitásnak akkor van haszna, ha az kimagasló eredményekkel is párosul. Szerintem bármely franchise simán elcserélne 10 darab PO-részvételt 1 SB-győzelemért. Ez pedig már jó ideje nincs. Paradox módon a Steelers egész jó vagy viszonylag jó alapszakasz eredményei is akadályozhatják azt, hogy a csapat megújuljon. Az elmúlt 25 draft során az 1-10. helyek egyikén kétszer húzhatott a Pittsburgh. Nem lehet, hogy egy gyengébb szezon, de egy jobb draftpozíció újabb lendületet adhatna a kissé középszerűvé váló csapatnak? Big Ben óta ugyan volt Wilson és most Rodgers, de Wilson nem vált be, Rodgers meg már szintén nem a régi.

Sir Lancelot
Sir Lancelot
Reply to  Tucatjatekos
2026-01-06 06:12

Ha tehetném, akár 3 pluszt is adnék, egyrészt szinte minden szavaddal egyetértek, másrészt az “effort”-ért, hogy vetted a fáradságot és részletesen is kifejtetted a gondolataidat.

Sir Lancelot
Sir Lancelot
Reply to  Sir Lancelot
2026-01-06 07:45

Az lemaradt, hogy a harmadikat meg azért, mert gépelési és nyelvtani hibák nélkül tetted mindezt.👍

Mathisen
Mathisen
2026-01-08 16:36

Habár a nagy Tomlin viták már lementek, azt azért hozzátenném, hogy Big Bennel 2011-2019-ig 9 év alatt 0 super bowl, 1 championship kiesés, 2 division kiesés, 2 wild card kiesés mellett 4-szer be sem jutottak a play offba (persze volt olyan év, amikor Big Ben sérült volt). Szóval a magas padló mellé a plafon elit irányítóval sem sokkal jobb.

14
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x